tirsdag 22. mars 2011

Flueegg igjen...

Matmor har vært borte i 4 dager, og da har det ikke blitt noe stell på meg... Men jeg fikk noe gammel mat fra skapet før hun dro, blant annet en hel del gamle rosiner, så jeg klarte å holde temperaturen oppe mens hun var borte. Men jeg liker ikke helt å ikke bli rørt i på så lenge, så nå har jeg fått flueeinfeksjon igjen! Vi har sett det før, matmor og jeg, at når jeg står lenge uten å bli rørt i så kommer flueegga. Helst liker jeg å bli røsket litt opp i hver dag, men annenhver dag går det også. Tredjehver en gang i blant, men ikke sjeldnere enn dét!

Da matmor kom til meg i dag var veggene inni meg helt lysebrune av flueegg! Ja, vi er vel ikke helt sikre på om det er egg eller larver, for de beveget seg faktisk. Så jeg fikk en omgang kokende vann. Først varmt vann fra springen som matmor skylte veggene mine med. Men vi så at egga fortsatt rørte på seg etterpå, men vannet fra springen samlet i alle fall eggene. Så ble det kokende vann, og da var det heldigvis lite liv i dem etterpå. Men noen har sikkert overlevd, så den samme kuren må nok til flere dager. Spesielt i luftekanalene liker egga seg godt! Det var 64 grader inni kompostmassen min, så der vil de ikke være, de vil bare være i utkanten, der det er mer beghagelig temperatur. Det hjelper altså ikke å få opp temperaturen i kompostmassen, massedrap må også til... Flueeinfeksjon er det kjedeligste jeg vet!

Egentlig er det vel ikke så ille å ha noen egg i meg. Hvis de blir til larver og kravler rundt i kompostmassen så er jo ikke det heller så ille. Men jeg vedder på at matmor ikke liker å bli møtt av en fluesverm når hun åpner lokket mitt! Så, vi må nok bare få dem vekk. Jo før, jo heller. Det er lettere jo tidligere vi begynner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar