lørdag 16. april 2011

Vår og tømming

Hei på dere! Ja, jeg står nå her, jeg da. Det skjer ikke så mye i mitt liv. Høydepunktet er jo når matmor kommer på kvelden med rester fra middager, matpakker og annt til meg. Koselig å bli rørt rundt i og få litt mat. Jeg har vært flink og holdt bra temperatur lenge nå, så ting har ruslet og gått, liksom av seg selv...

Men nå har våren kommet, og jeg var dessuten blitt veldig full. Så full at matmor måtte grave forsiktig hver gang hun kom og skulle tømme mat i meg. Forsiktig så ikke komposten skulle ramle over kantene. Så i dag har jeg blitt tømt igjen!

Matmor hadde håpet at all jorda i ettermodningsbingen var tint, men det var bare øverste halvdel som var tint. Men matmor skrapte vekk det tinte i alle fall, bort på den ene halvdelen av ettermodningsbingen. Da ble det plass til litt mer i den enden matmor fyller på med kompost fra meg.

Så var det å hente snøskuffa og sette den under tømmeluka mi. Hun hadde en oppklippet plastpose under snøskuffa, for å samle opp det som ramet utenfor. Og så var det bare å begynne å grave, da! Matmor oppdaget at den nederste komposten var fryktelig hard. Hun har jo vært ute med luftestaven og luftet meg en gang i uka omtrent, men i det siste har hun ikke klart å kjøre luftestaven langt nok ned. Tror det skjedde i vinter, etter at jeg bunnfrøys. Så nå var det skikkelig hardpakket der nede og lite luft. Matmor brukte en del både tid og krefter på å grave ut ca. en lukehøyde med ferdig kompost. Hun lurer på om hun ikke skal skaffe seg en annen type luftestav. Vi har hørt om en type som man "skrur" ned, kanskje det er noe? Den vi har er med vinger som lukker seg når matmor dytter staven ned og slår seg ut når hun drar den opp igjen. Men når ikke matmor klarer å dytte den helt ned så hjelper det jo fint lite!

I dag fikk jeg også tilbake den halvferdige komposten som matmor tok ut i vinter, da jeg ble for full. Den stod i en stor boks i garasjen. Etter tømmingen i dag tok matmor ut det øverste laget kompost i meg, og så hadde hun oppi den halvferdige komposten fra garasjen. Etterpå helte hun tilbake det øverste laget. Så da ble jeg ganske full igjen allikevel, men ikke så full som jeg var før tømmingen, heldigvis. Så det holder vel en stund til. Til ettermodningsbingen tiner helt! :)

Ja, ettermodningsbingen, ja. Den begynner også å bli full. Nå er det litt topp på den! Men nå er også den første komposten som ble tømt i høst så gammel at den kan brukes både her og der. Så når våren kommer litt lenger her så skal nok matmor ta en runde med trillebåra og gi kompost til hekker og andre planter som kan tenkes å ville ha litt næring. Jepp, vi må jo bruke av den fine kompostjorda!

Matmor har faktisk brukt litt allerede, til å plante frø i. Karse, cherrytomater, lupiner og rød solhatt har spirt i jord fra meg, hihi! Hun har sådd paprika også, men den har visst ikke kommet opp. Om det er fordi den ikke likte kompostjorda eller fordi den er så treig at den ikke har kommet enda eller fordi frøene ble tatt fra en ordentlig paprika og ikke en frøpose, nei det vet vi ikke helt... Får vente enda en stund og se om det kommer opp noe! Cherrytomatplantene kom fra en ekte cherrytomat som matmor grov ut frøene fra og dytta nedi en melkekartong med kompost. Det har kommet opp ganske mange planter! Moro da. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar