søndag 27. februar 2011

Gjenopplivingsforsøk

Brrr.... Ja nå er jeg jammen kald, nå! Så kald har jeg ikke vært før i hele mitt liv! Det er første gang det har skjedd - jeg har frosset. :( Det er fordi matmor ikke har hatt anledning til å mate meg på over tre uker! Sist jeg fikk mat var fredag morgen for 3 uker og 2 dager siden. Det er lenge det, uten mat, for en stakkars kompostdunk i kulda. Det har vært nede i -27,6 grader ute, så det er jo ikke så rart at jeg har frosset da. Men det har ikke vært så kaldt hele tida, det har vært perioder med mildvær også, faktisk varmegrader (oppe i +3,3 grader ute).

I dag da matmor kom for å stelle meg for første gang på lenge så måtte hun først måke snø både oppå meg og rundt meg. Begge lokkene hadde frosset fast, matmor måtte rive løs først topplokket og deretter innerlokket. Det hadde masse rim på undersiden. Termometeret var også frosset fast. Nåla på termometeret stod rett ned, det er det kaldeste det kan måle. Men det står ikke tall så langt nede på skalaen, så hvor kaldt det faktisk var er vi ikke sikre på. Bare at det var minus.

Så matmor gjentok omtrent den samme prosessen som da jeg ble startet for såvidt over et år siden. Men nå var det bare -3 grader ute, og ikke -20, så jeg håper at det blir liv i meg ganske fort nå. Det er jo masse gammel kompost oppi meg også, som forhåpentligvis er full av mikroorganismer som bare sover litt i kulda.

Det første matmor gjorde var å helle en bøtte med varmt vann over kompostmassen. Da løsnet det øverste laget, og matmor kunne røre med greipet. Faktisk så var massen under det øverste laget ikke én frossen klump, men rørbart. Om det var fordi det ikke var så vått der eller om det faktisk ikke hadde frosset enda midt inni, det vet vi jo ikke. Matmor kjente med fingeren, og det var ikke iskaldt, men det var nok mest fordi hun nettopp hadde tømt over varmt vann. Jeg fikk ei bøtte varmtvann til langs kantene, for der var det frosset også langt nedi. Godt jeg er laget slik at overskuddsvann renner ut, ellers hadde det nok blitt altfor vått oppi meg nå!

Så fikk jeg mat, varmt sukkervann og strø som matmor blandet i midten. Blant annet et halvstekt brød som hadde gått ut på dato. Og sammen med mat og strø grov matmor ned to flasker på 1,5 liter hver med varmt vann oppi. Ikke kokende vann, for det tåler ikke plastflaskene, men en blanding av varmtvann fra springen og kokende vann. Det kjølnet nok en del fra matmor helte det på flasker og til hun var klar til å grave ned, så det er ikke sikkert det er sååå varmt lenger. Men siden det ikke er så kaldt ute og det til og med er meldt pluss midt på dagen i morgen, så håper jeg at det skal gå bra.

Matmor helte strø på toppen, satte oppi termometeret igjen og la på begge lokkene. Så nå håper jeg at jeg er i litt bedre form i morgen, og at jeg klarer å holde meg i live selv snart. Kanskje dette er som å ligge i respirator, når jeg blir holdt kunstig i live med varmeflasker? :)

Gleder meg til våren i alle fall, da blir det lettere for meg å holde temperaturen oppe. Det er snart mars, da begynner det å hjelpe!


Før matmor måkte:
Jeg er frossen og kald:

Nåla på termometeret peker rett ned, så kald er jeg:
Matmor har gitt meg mat, varmt sukkervann, strø og varmeflasker. Nå damper det, men det skyldes så klart det varme vannet:

Litt strø på toppen og termometeret på igjen:

Nåla har beveget seg såvidt, på grunn av det varme vannet:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar