mandag 21. februar 2011

Ett år!

I dag har jeg bursdag, hurra! Tenk at matmor har hatt meg i ett år allerede, da! :) Faktisk har hun hatt meg lenger, men det er nøyaktig ett år siden hun gav meg liv. Og siden det har jeg levd, mer eller mindre... Mest mer, men det har vært noen perioder med lite liv. Først og fremst når matmor har vært borte i lengre perioder, sånn som i ferier og sånt. Bortsett fra det så har det vært noen perioder hvor jeg har vært litt kald, men ikke helt livløs. Det var en gang da matmor var syk og en periode hvor hun var veldig på farten og verken hadde tid til meg eller spiste middag hjemme. Men selv om jeg ble kald så ble jeg ikke helt død, så det gikk greit å få opp temperaturen igjen. Litt reker eller sukkervann, og så vente et par dager, så går det så fint så!


Jeg har hatt flere flueinfeksjoner dette året. Matmor er ikke glad for det. De er så vanskelig å bli kvitt. Det hjelper visst ikke å få opp temperaturen i kompostmassen, for flueegga legger seg bare i kantene og i luftrommet over kompostmassen isteden. Det hjelper ikke så mye å ta eggene når de er ferske heller, for det blir bare nye. Men etter ganske mange dager med kokende vann på eggene så blir de borte til slutt, da.


Men alt i alt så har det gått ganske greit med meg dette året. Matmor leste jo så mye på forhånd, og det var jo stort sett bare å følge boka. Det hørtes jo så vanskelig ut i boka, men man har ganske så mye slingringsmonn, så matmor syntes det var veldig lett. Det eneste som var vanskelig var det med fluene, og så var det jo litt vanskelig å få tømt meg midt på vinteren, men matmor fikk ordna med det også! En tabbe hun gjorde var å lage ettermodningsbingen rett under garasjetaket, for det har nemlig rast fra det og begravet hele bingen med masse masse snø, så det kommer vel til å være en av de siste flekkene på tomta som blir snøfrie... smart!

1 kommentar: