søndag 30. januar 2011

Tømming light

I dag har matmor endelig fått somla seg til å tømme meg. Hun tømte bare litt, da. Det er jo full vinter, og luka mi er frosset fast med is langt oppover, så det går ikke an å bruke tømmeluka. Matmor brukte derfor et tips hun fikk fra ei på nettet, nemlig å bare ta ut noe og gjemme det til våren og så putte det oppi igjen da.

I går var matmor på Maxbo, og der kjøpte hun to oppbevaringsbokser av plast, med lokk. De er på 50 liter hver. Vi får håpe de er store nok... I dag tok matmor det øverste laget av komposten min oppi den ene av dunkene. Det er det laget som er nytt og lukter litt, hvor man fremdeles kan se hva enkelte ting har vært. Etterpå tok hun det neste laget oppi boks nr. 2. Det laget luktet som jord, og det var ikke mulig å se hva noe av det har vært. Men det er ikke helt ferdig kompostert enda, jeg vil gjerne jobbe litt mer med det senere. Matmor skal putte det oppi igjen etter at jeg blir tømt litt mer til våren, når alt tiner.

Etterpå helte matmor alt i den første (ferskeste) dunken oppi meg igjen, mens den andre dunken satte hun lokk på og puttet i garasjen.

Det er deilig å få litt mer plass i meg, det er ikke så greit med mat helt opp til "halsen". Problemet var mest at når matmor rørte rundt og prøvde å grave hull til den nye maten så måtte hun være veldig forsiktig for at ikke komposten skulle dette over kantene.

Det var 57 grader i meg før tømmingen. Jeg fikk visst ikke noen ny mat i dag, men matmor sier hun har samlet masse som jeg skal få i morgen.

Da matmor hadde tatt ut 2 x 50 l kompost av meg så prøvde hun å lufte resten med luftestaven. Men det var ikke noe lett. Det jeg har helt nederst er visst blitt veldig hardt nå, så jeg tror ikke jeg fikk så mye luft nederst allikevel. Vingene på luftestaven foldet seg ikke ut, så det ble bare noen hull etter staven. Men men. Det nederste har jo vært der så lenge nå, siden slutten av oktober, så det er sikkert ganske ferdig allikevel. Vi får se når matmor tar det ut til våren...

Før tømming:

Matmor har tatt ut 2 x 50 l kompost. Den ytterste er den ferskeste:
Etter at den ferskeste er hatt oppi igjen:
Dunk med kompost i garasjen:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar