søndag 9. januar 2011

Potetskrell og lufting

Jeg fikk ikke noe mat i går, så dagens porsjon var litt større enn vanlig. Det var en del potetskrell og klementinskall. Matmor har jammen gode øyne, hun klarte å se de bitte bitte små fluene på veggene inni meg. Men selv hun måtte se to ganger før hun så dem. Så ble det kokende vann på meg i dag også gitt. Men det er jo veldig fint å få fjerna fluene før de blir store da. Håper denne flueepedemien min er over snart! Begynner å bli litt lei nå altså.

Jeg fikk også litt varmt vann fra springen oppi massen min, for matmor mente jeg var litt tørr. Jeg blir gjerne det når jeg har vært kjempevarm lenge. Og 70 grader, det er kjempevarmt! :) Men i dag hadde det sunket til 65 da. Begynner å bli ferdig med julematen jeg også nå, det er ikke bare matmor som har gjort seg ferdig med jula i dag. :) Juletreet har blitt kasta ut på gårdsplassen til meg. Jeg vet at jeg skal få greinene som strø seinere, når matmor starter kompostkverna si igjen til våren. Stammen blir sikkert til ved.

Også ble jeg luftet i dag! Matmor tok kompostlufteren sin og stakk den gjennom kompostmassen min både her og der. Det gikk lett i dag, for nå er det faktisk mildvær ute, så det er ikke frossent nederst. Kompostlufteren er en lang stav med "vinger" nederst. Når matmor dytter staven nedi massen min så slår vingene seg sammen, men når hun drar stanga opp igjen så folder de seg ut sånn at det blir mye motand og det rusket skikkelig opp i det som er så langt nede at matmor ikke rører der med greipet lenger hver gang jeg får mat. Men det nederste laget må også få litt luft iblant, så derfor må jeg luftes. Matmor pleier å gjøre det en gang i uka, for det er lett for henne å huske på at det må gjøres i løpet av hver helg.

Hilsen Mat-Hilda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar