søndag 9. januar 2011

Velkommen til Mat-Hildas blogg

Hei og velkommen hit til bloggen min!

Jeg heter Mat-Hilda og er en kompostdunk! Jeg tilhører min matmor, og hun steller og stuller med meg og synes at kompostering er kjempegøy. Jeg er mørkegrønn og av merket KompostBjørn. Jeg kan romme 235 liter med kompost. Jeg er en varmkompost som er svanemerket og godkjent til matavfall, og jeg er også designet for å rusle og gå hele vinteren igjennom uten å fryse til is.

Matmor fikk meg som julepresang i 2009 etter at hun hadde ønsket seg det veldig. Den julen ble feiret hos tante (matmors søster), men matmor fikk meg ikke inn i bilen sin da hun skulle hjem. Hun måtte vente til 3. januar før noen i familien med stor bil skulle forbi og kunne ta meg med seg! Det var en lang og hard ventetid, men matmor brukte tiden godt og surfet på kompost til øyet ble stort og vått. Hun til og med lånte diverse bøker om kompostering på biblioteket som hun slukte i romjula! Hun var klar som et egg da jeg endelig ankom. :)

Den 3. januar 2010 begynte altså matmor å samle mat til meg i en bolle på kjøkkenet. Og 4. januar fikk jeg min første porsjon med mat og strø. Men den vinteren var den kaldeste på nesten 100 år eller noe sånt, så alt frøs jo til is med det samme. Matmor visste godt det, hun hadde lest at det måtte ca. 30 cm med masse til før det begynte å skje noe. Hun fylte trofast på hver dag, fram til den 28. januar. Da var hun bortreist og kom ikke tilbake før 17. februar, men DA var det endelig på tide å blåse liv i meg!

Den 21. februar hadde matmor gjort alt klart. Hun og familien hadde spist reker til middag dagen før, for hun visste at rekeskall er noe av det beste en kompostdunk vet. Hun tok med seg rekeskall og annet matavfall, strø og varmt vann ut til meg. Det varme vannet helte hun over den frosne massen inni meg, sånn at den tinte. Hvertfall nesten, det var fortsatt noen isklumper igjen her og der. Så hadde hun varmt vann på store brusflasker, to stykker, som hun grov ned i massen. Så var det bare å legge på innerlokk og ytterlokk og vente...

Mange som hadde greie på dette (og noen som ikke hadde greie på det) mente at det var skikkelig galskap det som matmor drev med. Å starte en ny kompost i -20 kuldegrader liksom... var det ikke bedre å vente til våren? Men matmor hadde ikke tålmodighet til å vente. Hun skiftet ut brusflaskene med nye med varmt vann tre ganger om dagen i begynnelsen, og hun hadde også noen poser med varmt vann liggende under innerlokket mitt.

Allerede etter to dager med varmeflasker og varmeposer begynte temperaturen å stige! Det var blitt 27 grader i meg! Og den tredje dagen var det hele 47 grader, enda det var -25 ute. Og på dag 4 nådde jeg 50 grader, som er starten på trivselstemperaturen min (50-70 grader skal det helst være i en varmkompost). Så matmor klarte det fint, å starte en varmkompost i -20 grader. :)

Siden det har jeg ruslet og gått nesten hele tiden, bortsett fra da matmor var på sommerferie i mange uker da. Da stoppet jeg opp, men matmor vekket meg igjen da hun kom hjem, og da fikk jeg rekeskall, hurra! :)

Jeg har blitt tømt to ganger i mitt liv. Jeg har en tømmeluke nederst som matmor åpner. Da tar hun ut det nederste laget og legger over i en "ettermodningsbinge". Matmor snekret en slik til meg. Der skal kompostmassen ligge og ettermodne i ca. 6 måneder før den er klar til å brukes søm gjødsel. Og hvis det ligger enda lenger, et år eller noe, så kan den bruke som jord, har jeg hørt. Kompostmassen blir forbausende fort svart som jord og lukter som jord, det tar ikke mange dagene!

Første gangen jeg ble tømt var 22. august 2010, for da var jeg så full at det var vanskelig å røre oppi meg uten at noe kompostmasse datt ut over kanten. Andre gang var 24. oktober 2010. Det var fordi matmor ville tømme meg før vinteren satte inn og gjorde sånne ting vanskelige. Om vinteren snør ettermodningsbingen ned, og det som ligger i den blir hardt som is og vanskelig å flytte på for å få plass til ny masse. Og dessuten kan tømmeluka mi fryse fast også, så det er ikke noe stas å tømme meg om vinteren. Men nå er jeg blitt så full igjen at det kan hende vi må gjøre det allikevel. De lager så mye matavfall, de der folka mine. :)

Det får være nok intro. Jeg vil bare linke til et par sider som matmor har funnet.

Her er yndlingskompostsida til matmor. Den handler om en dunk som er helt lik meg og som har en kompostfrelst matmor som har holdt på i 8 år. En veldig flott og grei bruksanvisning for nybegynnere:
http://www.hagegal.info/index.php/hagen/kompost/artikler/205-varmkomposten-min

Her er sida til de som har laget meg:
http://www.strombergs-plast.no/kompost/kompostbjoern.php

Hilsen Mat-Hilda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar